Antreprenoriat: Debirocratizarea

Nume : Elena Tetiva
Tara : Romania
Data : 29.04.2021
Profesie : specialist politici publice
Organizatie : Asociatia centrul de Dezvoltare SMART
Institutie tinta : Guvernul Romaniei, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri – Direcția Mediul de Afaceri, Parlament
Stadiul problemei :
Majoritatea antreprenorilor români s-au confruntat și se confruntă încă, cu piedici birocratice în derularea afacerii, printre barierele care i-au afectat cel mai mult fiind procedurile îndelungate și complicate de autorizare, costurile ridicate administrative și numeroase taxe parafiscale. Firmele din România înregistrează dificultăți și adevărate obstacole în procesul de înființare, mai ales în ceea ce înseamnă obținerea autorizațiilor de funcționare, fiind necesară adoptarea unor măsuri de urgența în acest sens.
În urma Strategiilor realizate la nivelul administrației publice, a măsurilor pozitive deja puse în aplicare, dar și la reacția și propunerile mediului de afaceri se conturează o serie de recomandări care se cer puse cu prioritate în parctică sau care se cer îmbunătățite și actualizate la zi, cu privire la mediul de afaceri și nevoile întreprinzătorilor, respectiv:
1. actualizarea și modernizarea Ghișeului Unic Online pentru informarea întreprinzătorilor, cu privire la proceduri de înființare/autorizare/licențiere, pentru obligațiile și termenele legale, contravenții și late forme de răspundere, grupate pe categorii de întreprinderi și pe coduri CAEN;
2. generalizarea utilizării mijloacelor electronice pentru comunicarea sau pentru depunerea de documente, mai ales ca urmare a restricțiilor sanitare impuse de pandemie;
3. generalizarea descărcării, completării și transmiterii de docum,ente, în format electronic, fără obligativitatea depunerii acestora și în format fizic, tipărit;
4. generalizarea plăților electronice, prentru toate tipurile de taxe și impozite;
5. reanalizarea și actualizarea automată sau la cererea expresă a întreprinzătorului a perioadei de valabilitate a licențelor/autorizațiilor și mărirea perioadei de valabilitate a acestora;
6. eliminarea cerinței depunerii a copiilor legalizate după documente;
7. reducerea numărului de autorizații sau unificarea acestora, pe coduri CAEN astfel încât întreprinzătorul, în fubcție de codul CAEN pe care îl dorește să-l autorizeze la înființarea firmei să fie în deplină cunoștință asupar documentelor de autorizare necesare, prevum și posibilitatea ca acestea să poată fi completate și transmise în sistem electronic;
8. generalizarea și realizarea unei baze de date unice, sau prin transfer la cerere de date între instituțiile publice cemtrale, județene sau locale, eliminându-se astfel, ”plimbarea” întreprinzătorului la diverse instituții pentru depunerea sau pentru obținerea de autorizații/licențe etc.
9. crearea unei baze de date electronice care pe langa date fiscale despre agenți economici să poată fi consultate, de către cei interesați, în special în cazul participării la licitații publice și date referitoare la cazierul fiscal sau cazierul judiciar al persoanei juridice respective sau alte elemente care pot ajuta întreprinzătorii în luarea unei decizii cu privire la atribuirea unei licitații.

Solutii primite de la cetateni

Mihai Mihai

Mihai Mihai, Romania, antreprenor (20.08.2021)

Baze de date unificate la nivelul tuturor autoritatilor statului. Introducerea unui cnp, sau cui sa dea acces utilizatorului, beneficiar sau autoritate la toate datele inscrise. Preluarea in noi formulare a datelor deja existente, acceptarea de documente conforme si transmise online, implementarea semnaturii electronice sunt cateva propuneri care vor ajuta atat cetateanul cat si mediul de afaceri.
Andrei

Andrei, Romania, functionar (20.08.2021)

Eliminarea unor formulare inutile, in care se regasesc acelasi tip de informatie, dar cu alt titlu sau numar, eliminarea obligatiei de a prezenta documente in original la ghiseu si adoptarea la scara larga a semnaturii electronice si a asumarii, pe proprie raspundere a beneficiarului de informatie. Unificarea bazelor de date, astfel incat la completarea unui formular, date deja existente sa poata fi preluate automat de catre sistem si posibilitea beneficiarului la inscrierea pe portal sa aiba acces la toate datele personale, fara ca acestea, odata transmise sa mai poata fi modificate, fara acordul prealabil al institutiei careia i s-a adresat.

Care este solutia ta?

De ce avem nevoie de toate aceste informatii? Datele pe care le colectam prin acest formular de identificare a solutiei sunt importante pentru a genera mai multa forta procesului de participare si pentru a avea sanse mai mari sa generam probleme rezolvate:

*

Soluția ta - Te rugam sa fii cat mai concis(a) si la obiect. Acest camp este limitat la 1500 de caractere. In cazul in care ai nevoie de mai mult spatiu, te sfatuim sa mai publici o solutie. Pentru ca ideile tale sa fie considerate in adresa oficiala catre autoritati, solutia trebuie sa indeplineasca urmatoarele criterii care formeaza misiunea metodei noastre de participare:

  • sa fie fezabila: asta inseamna ca poate fi indeplinita de catre organizatiile existente, sau cu ajutor de la terti.
  • sa fie valoroasa: solutia trebuie sa aduca valoare comunitatii careia se adreseaza
  • sa fie sustenabila: solutia trebuie sa aibe sanse sa atraga sprijinul si resursele necesare de la mediul politic, social sau de afaceri.
*

Nume complet - Vom publica numele tau ca sa-ti oferim credit pentru solutia ta si ca sa te promovam.

*

Țara - Publicam si tara din care provii, pentru a vedea cat de intercultural este procesul de participare.

*

Profesie - Publicam si profesia ta, pentru a te promova mai bine.

*

Educație - Nu publicam aceasta informatie. O cerem doar pentru evidentele noastre statistice.

*

Email - Nu publicam nici aceasta informatie. Pastram insa adresa de email pentru a comunica cu tine atunci cand va fi nevoie, pentru a redacta adresa oficiala cu solutia cea mai buna, catre autoritati.

*

Telefon - Telefonul nu se va publica. Il pastram pentru a tine legatura cu tine in cazul in care va fi nevoie, pentru a redacta adresa oficiala cu solutia cea mai buna, catre autoritati.

Website - Acest camp nu este obligatoriu. Daca ai un blog sau doresti sa promovezi o asociatie, o poti face aici. Nu vor fi acceptate site-uri care promoveaza un comportament neadecvat.

Poza proprie - Nici acest camp nu este obligatoriu. Poti sa faci upload la o poza de dimenisuni 80x80 pixeli sau mai mare, in format JPG, GIF sau PNG. Acest lucru te va promova mai bine.

Iti multumim pentru ca ai initiativa de a publica o solutie la aceasta problema, pe platforma noastra de participare! Efortul tau contribuie la indeplinirea misiunii acestui proiect, si anume implicarea cetatenilor in furnizarea de solutii valoroase, fezabile si sustenabile la problemele de interes public. Prin exemplul tau suntem mai aproape de a genera politici publice facute de cetateni!


Acest site a fost realizat cu sprijinul Uniunii Europene. Continutul acestuia reprezinta responsabilitatea exclusiva a Centrului de Dezvoltare SMART si in niciun caz nu poate reflecta opiniile Uniunii Europene.