Antreprenoriat: Franciza

Nume : Elena Tetiva
Tara : Romania
Data : 06.09.2021
Profesie : specialist politici publice
Organizatie : Asociatia centrul de Dezvoltare SMART
Institutie tinta : Guvernul Romaniei, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri
Stadiul problemei :
Prezenta politică publică a fost elaborată ca urmare a consultării publicului țintă din cadrul proiectului Diaspora Invest, pentru identificarea de soluții fezabile propuse de membrii comunității la problemele mediului antreprenorial din România.
Proiectul Diaspora Invest este co-finanțat din Fondul Social European, Axa Prioritară 3 „Locuri de muncă pentru toți”, Obiectivul tematic 8: „Promovarea unor locuri de muncă durabile și de calitate și sprijinirea mobilității lucrătorilor”, Obiectiv specific 3.7 „Creșterea ocupării prin susținerea întreprinderilor cu profil nonagricol din zona urbană”.
Franciza reprezintă un element important în dezvoltarea sectorului de IMM-uri și creșterea competitivității naționale, contribuind la susținerea spiritului antreprenorial. Astfel, la nivelul domeniului de franciză trebuie protejat, în egală măsură atât fracizorul cât și francizatul, în vederea valorificării avantajoase a oportunității dezvoltării afacerilor în cadrul acestui sistem.
Ordonanței de Urgență nr.52/1997 vizează introducerea de concepte noi specifice licențelor de drepturi de proprietate intelectuală cu privire la mărci de comerț sau semne distinctive și know-how pentru utilizarea drepturilor și distribuției bunurilor sau pentru furnizarea de servicii, care reflectă buna practică internațională precum și simplificarea demersurilor necesare a fi realizate de către autoritățile publice sau private ce intenționează să implementeze proiecte în regim de franciză.
Având în vedere importanța pe care legea francizei o poate avea asupra mediului de afaceri din România la nivel legislativ este preconizat ca în cadrul unității-pilot francizorul să testeze și să definitiveze tipul de afacere pe care urmează să-l vândă în sistem de franciză.
Sistemul de franciză reprezintă o oportunitate de afaceri pentru mulți potențiali antreprenori, contribuie la crearea de locuri de muncă și la diversificarea pieței de produse și servicii pe piața românească, dar și la creșterea competiției și dezvoltarea unor afaceri aflate la început de drum.
Câteva recomandări cu privire la actualizarea sistemului de francizare:
- crearea și dezvoltarea Registrului Național de Franciză cu un rol semnificativ în evidențierea datelor statistice necesare pentru dezvoltarea acestui sistem;
- sprijinirea antreprenorilor aflați la început de drum cu resurse financiare și cunoștințele necesare acoperirii costurilor pentru dezvoltarea și testarea conceptelor, pentru dezvoltarea pieței, precum și pentru investițiile necesare în cercetare și în inovare, pentru început de drum antreprenorial.
- amânarea la plată pentru serviciile de utilități-electricitate, gaze naturale, apă, servicii telefonice și Internet, chirie pentru imobilul cu destinație de sediu social și de sedii secundare pentru firmele a căror activitate se desfășoară în domeniul francizei sau sunt parte a domeniilor care au avut de suferit cel mai mult ca urmare a măsurilor de limitare a răspândirii virusului.
- analizarea cu celeritate a situației firmelor care au contracte de franciză în domeniile comerțului prin magazine specializate, a magazinelor de lux și a firmelor din domeniul HoReCa, în vederea evitării insolvenței generalizate în aceste domenii, deși remediile cu caracter general au șanse de reușită, acestea pot genera litigii nedorite între francizor și francizat.
- analizarea conceptului ”redevenței”, care nu apare însă în OUG 52/1997, care a fost asimilat ”contribuției financiare directe sau indirecte” pe care francizatul trebuie s-o achite francizorului în schimbul drepturilor transmise de acesta, nu permite aplicarea remediilor cuprinse în cadrul actelor normative adoptate în perioada stării de urgență.
- introducerea în cadrul contractelor de franciză a prevederilor juridice aferente forței majore care meționează obligațiile imposibil de executat, în această situație, precum și art.1271 C.civ. (impreviziunea), care este însă exclusă frecvent de părțile contractante, în cazul contractului de franciză.
- prelungirea rezonabilă a termenului contractului de franciză, cu termenul echivalent stării de urgență sau termenul pe care se aplică restricțiile legale aferente situației generate de starea de urgență.
- introducerea în cadrul contractului de franciză a obligației de negociere, în temeiul soidarismului contractual, pentru francizat, în cazul invocării forței majore.
- adoptarea unor programe de sprijin pentru IMM-uri în care să fie prevăzute măsuri suplimentare de protecție pentru francizat, precum și actualizarea legislației în vigoare astfel încât aceasta să răspundă nevoilor francizatului, dar și ale francizorului, în cazul în care se invocă forța majoră ca urmare a unei situații neprevăzute cum a fost declararea pandemiei din martie 2020.

Solutii primite de la cetateni

Mandache Miruna

Mandache Miruna, Romania, antreprenor (06.09.2021)

- actualizarea legislatiei in domeniul francizei
- studierea modelelor internationale si adaptarea acestora la realitatea din Romania
- transparenta legislativa si un site unic de unde pot fi luate date relevante pentru domeniu
Rotaru

Rotaru, Italy, liber profesionist (06.09.2021)

actualizarea legislatiei in domeniu francizarii si imbunatatirea conditiilor de preluare a unei francize trebuie sa preocupe guvernantii Romaniei. Este foarte greu astazi sa poti intra in poseseia unor informatii relaevante, actualizate si de incredere cu privire la modul, locul si cum poti avea acces la o franciza. Transmiteti guvernantilor ca este important sa faca lucrurile cu transparenta si sa existe o baza de date

Care este solutia ta?

De ce avem nevoie de toate aceste informatii? Datele pe care le colectam prin acest formular de identificare a solutiei sunt importante pentru a genera mai multa forta procesului de participare si pentru a avea sanse mai mari sa generam probleme rezolvate:

*

Soluția ta - Te rugam sa fii cat mai concis(a) si la obiect. Acest camp este limitat la 1500 de caractere. In cazul in care ai nevoie de mai mult spatiu, te sfatuim sa mai publici o solutie. Pentru ca ideile tale sa fie considerate in adresa oficiala catre autoritati, solutia trebuie sa indeplineasca urmatoarele criterii care formeaza misiunea metodei noastre de participare:

  • sa fie fezabila: asta inseamna ca poate fi indeplinita de catre organizatiile existente, sau cu ajutor de la terti.
  • sa fie valoroasa: solutia trebuie sa aduca valoare comunitatii careia se adreseaza
  • sa fie sustenabila: solutia trebuie sa aibe sanse sa atraga sprijinul si resursele necesare de la mediul politic, social sau de afaceri.
*

Nume complet - Vom publica numele tau ca sa-ti oferim credit pentru solutia ta si ca sa te promovam.

*

Țara - Publicam si tara din care provii, pentru a vedea cat de intercultural este procesul de participare.

*

Profesie - Publicam si profesia ta, pentru a te promova mai bine.

*

Educație - Nu publicam aceasta informatie. O cerem doar pentru evidentele noastre statistice.

*

Email - Nu publicam nici aceasta informatie. Pastram insa adresa de email pentru a comunica cu tine atunci cand va fi nevoie, pentru a redacta adresa oficiala cu solutia cea mai buna, catre autoritati.

*

Telefon - Telefonul nu se va publica. Il pastram pentru a tine legatura cu tine in cazul in care va fi nevoie, pentru a redacta adresa oficiala cu solutia cea mai buna, catre autoritati.

Website - Acest camp nu este obligatoriu. Daca ai un blog sau doresti sa promovezi o asociatie, o poti face aici. Nu vor fi acceptate site-uri care promoveaza un comportament neadecvat.

Poza proprie - Nici acest camp nu este obligatoriu. Poti sa faci upload la o poza de dimenisuni 80x80 pixeli sau mai mare, in format JPG, GIF sau PNG. Acest lucru te va promova mai bine.

Iti multumim pentru ca ai initiativa de a publica o solutie la aceasta problema, pe platforma noastra de participare! Efortul tau contribuie la indeplinirea misiunii acestui proiect, si anume implicarea cetatenilor in furnizarea de solutii valoroase, fezabile si sustenabile la problemele de interes public. Prin exemplul tau suntem mai aproape de a genera politici publice facute de cetateni!


Acest site a fost realizat cu sprijinul Uniunii Europene. Continutul acestuia reprezinta responsabilitatea exclusiva a Centrului de Dezvoltare SMART si in niciun caz nu poate reflecta opiniile Uniunii Europene.