Antreprenoriat: Legea Lobby-ului pentru IMM-uri

Nume : Elena Tetiva
Tara : Romania
Data : 26.02.2021
Profesie : specialist politici publice
Organizatie : Asociatia centrul de Dezvoltare SMART
Institutie tinta : Guvernul Romaniei, Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri – Direcția Mediul de Afaceri
Stadiul problemei :
Prezenta politică publică a fost elaborată ca urmare a consultării publicului țintă din cadrul proiectului Diaspora Invest, pentru identificarea de soluții fezabile propuse de membrii comunității la problemele mediului antreprenorial din România.
Proiectul Diaspora Invest este co-finanțat din Fondul Social European, Axa Prioritară 3 „Locuri de muncă pentru toți”, Obiectivul tematic 8: „Promovarea unor locuri de muncă durabile și de calitate și sprijinirea mobilității lucrătorilor”, Obiectiv specific 3.7 „Creșterea ocupării prin susținerea întreprinderilor cu profil nonagricol din zona urbană”.
În ultimii ani, percepția publicului asupra conceptului de lobby este mai degrabă negativă decât pozitivă. Această percepție reflectă o realitate indiscutabilă specifică procesului politic și decizional contemporan, fiind puțin înțeles și părând să rămână plasat într-o zonă misterioasă și accesibilă doar celor ”inițiați”.
Chiar dacă termenul ”lobby” este un concept destul de des utilizat, el nu are încă un conținut clar și, mai ales, general acceptat. În literatura de specialitate lobby-ul se referă la acțiunea de a inflența decizia altora, indiferent dacă decizia vizată este una personală, a unui grup de indivizi ori a unei societăți comerciale sau de natură guvernamentală, cu alte cuvinte lobby-ul reprezintă acțiunea unor persoane sau grupuri de persoane, fiecare având interese variate și specifice, prin care se urmărește influențarea deciziilor luate la nivel politic. (Tănăsescu & all, p.33).
La nivel de recomandări cu privire la reglementarea legislativă în domeniul lobby-ului, prin consultarea start-up-urilor de la nivelul proiectului Diaspora Invest, în cadrul activităților specifice, au reieșit următoarele propuneri de măsuri:
- Creșterea nivelului de reprezentare al cetățenilor în fața factorilor politici de decizie, ori de câte ori impactul asupra mediului de afaceri, al societății civile este evident și, nu odată la patru-cinci ani, atunci când puterea majorității este exprimată prin vot.
- Înființarea cât mai rapidă a Registrului pentru societățile de lobby, prin intermediul căruia toare societățile care desfășoară activității de lobby, dar și persoanele care derulează o astfel de activitate se regăsesc.
- Realizarea unui Cod de Conduită atât pentru societățile de lobby, cât și pentru profesioniștii în materie.
- Recunoașterea formală a legalității desfășurării activității de lobby.
- Creșterea transparenței actului decizional și largirea cadrului de consultare publică cu cei care sunt afectați direct de reglementările legislative adoptate.
- Includerea unor obligații, dar și a unor sancțiuni clare pentru cei care încalcă Codul de Conduită în cadrul activității de lobby desfășurate.

Solutii primite de la cetateni

George

George, Italy, muncitor (20.08.2021)

Lobby-ul si advocacy doua concepte trambitate de diversele guverne ale romaniei. Trebuie sa se intervina atat la promovarea pe scara larga a celor doua concepte, cat si la nivel punctual, respectiv pentru sectorul de IMM. Testul IMM si aplicarea corecta a acestuia, tinand cont de problemele si nevoiele reale ale antreprenorilor, defaclarea problemelor pe categorii de intreprinderi si specific, reprezinta aspecte care au nevoie de raspunsuri si interventii rapide din partea factorilor decizionali competenti. Ar putea fi luata ca exemplu societatea civila, care de multe ori din surse proprii sau atrase din partea unor companii au derulat adevarate campanii de lobby pentru probleme la scara mare sau mica care afecteau societatea. Cazul Rosia Montana poate fi un exemplu, in acest sens.
Ana Maria

Ana Maria, Romania, antreprenor (20.08.2021)

Includerea pe agenda guvernului si a parlamentului a urgentarii acestei probleme, avand in vedere ca de aceasta depinde dezvoltarea armonioasa a mediului de afaceri in primul rand.
Lobby-ul trebuie vazut ca o resursa foarte importanta pentru transmiterea problemelor mediului de afaceri si pentru interventia concreta, punctuala si rapida pentru solutionarea lor.

Care este solutia ta?

De ce avem nevoie de toate aceste informatii? Datele pe care le colectam prin acest formular de identificare a solutiei sunt importante pentru a genera mai multa forta procesului de participare si pentru a avea sanse mai mari sa generam probleme rezolvate:

*

Soluția ta - Te rugam sa fii cat mai concis(a) si la obiect. Acest camp este limitat la 1500 de caractere. In cazul in care ai nevoie de mai mult spatiu, te sfatuim sa mai publici o solutie. Pentru ca ideile tale sa fie considerate in adresa oficiala catre autoritati, solutia trebuie sa indeplineasca urmatoarele criterii care formeaza misiunea metodei noastre de participare:

  • sa fie fezabila: asta inseamna ca poate fi indeplinita de catre organizatiile existente, sau cu ajutor de la terti.
  • sa fie valoroasa: solutia trebuie sa aduca valoare comunitatii careia se adreseaza
  • sa fie sustenabila: solutia trebuie sa aibe sanse sa atraga sprijinul si resursele necesare de la mediul politic, social sau de afaceri.
*

Nume complet - Vom publica numele tau ca sa-ti oferim credit pentru solutia ta si ca sa te promovam.

*

Țara - Publicam si tara din care provii, pentru a vedea cat de intercultural este procesul de participare.

*

Profesie - Publicam si profesia ta, pentru a te promova mai bine.

*

Educație - Nu publicam aceasta informatie. O cerem doar pentru evidentele noastre statistice.

*

Email - Nu publicam nici aceasta informatie. Pastram insa adresa de email pentru a comunica cu tine atunci cand va fi nevoie, pentru a redacta adresa oficiala cu solutia cea mai buna, catre autoritati.

*

Telefon - Telefonul nu se va publica. Il pastram pentru a tine legatura cu tine in cazul in care va fi nevoie, pentru a redacta adresa oficiala cu solutia cea mai buna, catre autoritati.

Website - Acest camp nu este obligatoriu. Daca ai un blog sau doresti sa promovezi o asociatie, o poti face aici. Nu vor fi acceptate site-uri care promoveaza un comportament neadecvat.

Poza proprie - Nici acest camp nu este obligatoriu. Poti sa faci upload la o poza de dimenisuni 80x80 pixeli sau mai mare, in format JPG, GIF sau PNG. Acest lucru te va promova mai bine.

Iti multumim pentru ca ai initiativa de a publica o solutie la aceasta problema, pe platforma noastra de participare! Efortul tau contribuie la indeplinirea misiunii acestui proiect, si anume implicarea cetatenilor in furnizarea de solutii valoroase, fezabile si sustenabile la problemele de interes public. Prin exemplul tau suntem mai aproape de a genera politici publice facute de cetateni!


Acest site a fost realizat cu sprijinul Uniunii Europene. Continutul acestuia reprezinta responsabilitatea exclusiva a Centrului de Dezvoltare SMART si in niciun caz nu poate reflecta opiniile Uniunii Europene.