Dezvoltare: Necesitatea unei noi abordari fata de programele europene aferente perioadei 2014-2020

Nume : SolveNet
Tara : Romania
Data : 24.05.2014
Profesie : NA
Organizatie : SolveNet
Institutie tinta : Ministerul Fondurilor Europene
Stadiul problemei :

Experientele anilor anteriori in privinta absorbtiei fondurilor comunitare impun analizarea nevoilor reale ale aplicantilor si facilitarea accesului catre proiecte. Avand in vedere rata scazuta de asbsortie, corelata cu utilizarea ineficienta a fondurilor atrase, se impune analizarea in profunzime a situatiei pietei fondurilor comunitare. Astfel, potentialii aplicanti semnaleaza firmelor de consultanta faptul ca, in realitate, ghidurile de finantare nu se pliaza pe necesitatile acestora de dezvoltare, impunand adesea, criterii de eligibilitate care ingreuneaza accesul catre nise de finantare pentru proiectele anticipate.

PROBLEMELE SEMNALATE:



  1. Restrangerea ariei de implementare, programele care dezvolta proiecte implementate in mediul urban fiind insuficiente.

  2. Lipsa sprijinului financiar, a instrumentelor financiare relevante pentru asigurarea cofinantarii – atat pentru proiectele din mediul urban, cat  si pentru cele din rural; orizontul pesimist de asteptare in mediul rural genereaza un interes scazut al aplicantilor pentru programele dezvoltate in rural. Acest fapt, coroborat cu exigentele de eligibilitate gen “aplicantul sa aiba sediul principal sau punct de lucru in mediul rural in momentul depunerii cererii de finantare….CAEN autorizat cu 2 luni inaintea inaintarii acorduluia…acodarea de punctaj relevant pentru cei care detin experienta in managementul proiectului……etc” genereaza o reticenta reala fata de programele avansate de catre autoritatile de management.

  3. Procesul indelungat de evaluare a proiectelor (mai mult de 1 an – POSDRU, PESTE 2 ANI – POSCCE, scheme de ajutor de stat etc) si impunerea indeplinirii in momentul procesului contractarii, a criteriilor de eligibilitate, au ca si consecinta, renuntarea, in cele din urma, la finantare.

  4. Ingreunarea, in pofida declaratiilor autoritatilor in domeniu, a procesului de implementare, birocratia excesiva, solicitareaa a sute de documente justificative mai mult sau mai putin relevante, diminueaza adesea interesul beneficiarului pentru activitatile propuse, plasandu-l excesiv in sfera administrativa, dislocandu-l astfel din activitatile propriu-zise si ingreunand deseori obtinerea rezultatelor anticipate necesare dezvoltarii/diversificarii activitatii economice; acest fapt conduce la o scadere a  atractivitatii fata de atragerea de proiecte viitoare.

  5. Intarzierea efectuarii rambursarilor (peste 6 luni finantarea unei cereri de rambursare), precum si diminuarea progresiva a prefinantarilor, inlatura aplicantii din sfera de interes privind atragerea de fonduri europene.

  6. Continutul neadaptat al ghidurilor de finantare, incongruenta dintre nevoile si oportunitatile afisate de catre aplicanti, fapt generat de lipsa analizelor SWOT, a strategiilor nationale/sectoriale relevante, lipsa statisticilor verosimile si existenta unui parteneriat defectuos la nivel interinstitutional.

  7. Lipsa de coerenta dintre interpretarile specialistilor autoritatilor de management si beneficiari - necesitatea alocarii de fonduri pentru diseminarea unor proceduri unitare de lucru la nivelul fondurilor europene – implicarea multiplelor entitati decizionale din domeniul resurselor umane, financiar, juridic, astfel incat sa se emita o serie de documente cadru – ghiduri – manuale ale beneficiarilor – platforme- forumuri - actualizate, racordate la noutatile legislative.

  8. Alocarea de personal suplimentar in vederea informarii si al orientarii beneficiarilor, consolidarea unitatilor de sprijin pentru beneficiari.

  9. Necesitatea respectarii clauzelor contractuale nu doar de catre beneficiari, ci si de catre autoritati si existenta unui sistem de reguli si sanctiuni aplicabile inclusiv organismelor de control.

  10. Luarea in considerare a sugestiilor/propunerilor inaintate de catre beneficiari/potentiali aplicanti in faza de publicare consultativa a ghidurilor de finantare – obligativitatea autoritatilor emitente de a raspunde propunerilor inaintate si de a acorda vizibilitate acestor transferuri de idei.

  11. Stimularea injectiei de fonduri europene prin initierea de dialoguri la nivel public-privat, centralizarea initiativelor si incurajarea/promovarea ideilor de proiecte/acordarea de premii in randul tinerilor, iniatiatorilor, incurajarea proiectelor pilot.

  12. Deblocarea administrativa la nivelul efectuarii achizitiilor si admiterea de catre organismele de control a procedurilor simplificate, in conformitate cu noile regelementari in domeniu.


Solutii primite de la cetateni

Mihai SERBAN

Mihai SERBAN, Romania, psiholog (03.10.2018)

Ar trebui analizata oportunitatea masurilor pentru gestionarea urmatoarelor dificultati, in scopul creșterii ratei de absorbtie a fondurilor europene nerambursabile: 1. Procesul indelungat de evaluare a proiectelor si impunerea indeplinirii in momentul procesului contractarii, a criteriilor de eligibilitate, au ca rezultat, renuntarea, in cele din urma, la finantare. 2. Ingreunarea, in pofida declaratiilor autoritatilor in domeniu, a procesului de implementare, birocratia excesiva, solicitarea de numeroase documente justificative mai mult sau mai putin relevante, diminueaza adesea interesul beneficiarului pentru activitatile propuse, plasandu-l excesiv in sfera administrativa, dislocandu-l astfel din activitatile propriu-zise si ingreunand deseori obtinerea rezultatelor anticipate necesare dezvoltarii/ diversificarii activitatii economice; acest fapt conduce la o scadere a atractivitatii fata de atragerea de proiecte viitoare. 3. Intarzierea efectuarii rambursarilor (peste 6 luni finantarea unei cereri de rambursare), precum si diminuarea progresiva a prefinantarilor, inlatura aplicantii din sfera de interes privind atragerea de fonduri europene. 4. Continutul neadaptat al ghidurilor de finantare, incongruenta dintre nevoile si oportunitatile afisate de catre aplicanti, fapt generat de lipsa analizelor SWOT, a strategiilor nationale/ sectoriale relevante, lipsa statisticilor verosimile si existenta unui parteneriat defectuos la nivel interinstitutional. 5. Lipsa de coerenta dintre interpretările specialiștilor autorităților de management si beneficiari - necesitatea alocării de fonduri pentru diseminarea unor proceduri unitare de lucru la nivelul fondurilor europene – implicarea multiplelor entități decizionale din domeniul resurselor umane, financiar, juridic, astfel incat sa se emită o serie de documente cadru – ghiduri – manuale ale beneficiarilor – platforme- forumuri - actualizate, racordate la noutățile legislative.


Care este solutia ta?

De ce avem nevoie de toate aceste informatii? Datele pe care le colectam prin acest formular de identificare a solutiei sunt importante pentru a genera mai multa forta procesului de participare si pentru a avea sanse mai mari sa generam probleme rezolvate:

*

Soluția ta - Te rugam sa fii cat mai concis(a) si la obiect. Acest camp este limitat la 1500 de caractere. In cazul in care ai nevoie de mai mult spatiu, te sfatuim sa mai publici o solutie. Pentru ca ideile tale sa fie considerate in adresa oficiala catre autoritati, solutia trebuie sa indeplineasca urmatoarele criterii care formeaza misiunea metodei noastre de participare:

  • sa fie fezabila: asta inseamna ca poate fi indeplinita de catre organizatiile existente, sau cu ajutor de la terti.
  • sa fie valoroasa: solutia trebuie sa aduca valoare comunitatii careia se adreseaza
  • sa fie sustenabila: solutia trebuie sa aibe sanse sa atraga sprijinul si resursele necesare de la mediul politic, social sau de afaceri.
*

Nume complet - Vom publica numele tau ca sa-ti oferim credit pentru solutia ta si ca sa te promovam.

*

Țara - Publicam si tara din care provii, pentru a vedea cat de intercultural este procesul de participare.

*

Profesie - Publicam si profesia ta, pentru a te promova mai bine.

*

Educație - Nu publicam aceasta informatie. O cerem doar pentru evidentele noastre statistice.

*

Email - Nu publicam nici aceasta informatie. Pastram insa adresa de email pentru a comunica cu tine atunci cand va fi nevoie, pentru a redacta adresa oficiala cu solutia cea mai buna, catre autoritati.

*

Telefon - Telefonul nu se va publica. Il pastram pentru a tine legatura cu tine in cazul in care va fi nevoie, pentru a redacta adresa oficiala cu solutia cea mai buna, catre autoritati.

Website - Acest camp nu este obligatoriu. Daca ai un blog sau doresti sa promovezi o asociatie, o poti face aici. Nu vor fi acceptate site-uri care promoveaza un comportament neadecvat.

Poza proprie - Nici acest camp nu este obligatoriu. Poti sa faci upload la o poza de dimenisuni 80x80 pixeli sau mai mare, in format JPG, GIF sau PNG. Acest lucru te va promova mai bine.

Iti multumim pentru ca ai initiativa de a publica o solutie la aceasta problema, pe platforma noastra de participare! Efortul tau contribuie la indeplinirea misiunii acestui proiect, si anume implicarea cetatenilor in furnizarea de solutii valoroase, fezabile si sustenabile la problemele de interes public. Prin exemplul tau suntem mai aproape de a genera politici publice facute de cetateni!


Acest site a fost realizat cu sprijinul Uniunii Europene. Continutul acestuia reprezinta responsabilitatea exclusiva a Centrului de Dezvoltare SMART si in niciun caz nu poate reflecta opiniile Uniunii Europene.