Antreprenoriat: Relația IMM-urilor cu autoritățile – Testul IMM
Mediul de afaceri românesc cunoaște în ultimii ani o dezvoltare care, deși nu reușește să atingă nivelul țărilor din UE, menține un ritm de creștere și interes pentru acest domeniu, constant.
Pe de altă parte, în cadrul întâlnirilor care au avut loc cu antreprenorii start-up-urilor finanțate în cadrul programului Diaspora, a reieșit faptul că una dintre principalele probleme cu care aceștia s-au confruntat de la înființarea, autorizarea și derularea afacerii în România a reprezentat-o relația anevoioasă, birocratică, greu gestionabilă din punct de vedere al timpului, cu autoritățile publice locale și chiar centrale.
Testele aplicate IMM-urilor, privind consultarea acestora în vederea adaptării legilor și măsurilor propuse de guverne cu impact direct în mediul economic au rolul de a verifica a priori impactul noilor reglementări asupra mediului de afaceri.
Prin aplicarea ”Testului IMM” se contribuie semnificativ la reducerea impactului negativ asupra economiei, precum și reducerea birocrației prezentă la toate nivelurile statului.
Astfel, în urma analizei mediului de afaceri la nivel național, prin intermediul proiectelor implementate, și ca urmare a analizei mai ample a studiilor și cercetărilor realizate de diverse instituții europene și naționale, în special de către Consiliul Național al Intepinderilor Private Mici și Mijlocii din România se desprind următoarele recomandări cu privire la eficientizarea modului de aplicabilitate al ”testului IMM”, care să ducă la reglemetări cu impact pozitiv asupra mediului de afaceri din România.
1. Aplicarea ”Testului IMM” la nivelul tuturor ministerelor și factorilor cu putere legislativă (Parlamentul), cu celeritate, astfel încât să se asigure că acestea nu afectează activitatea IMM-urilor, prin introducerea de noi sarcini administrative și/sau introducerea de legislație fără impact practic asupra acestora.
2. Implementarea de politici în parteneriat public-privat, asigurând în acest fel creșterea capacității administrației publice de a realiza acest tip de evaluare în mod rapid și cu rezultate care să reflecte clar impactul produs sau nu asupra IMM-urilor.
3. Modificarea a Legii 346/2004 și a Ordinului 699/2014 privind atribuțiile și rolul grupului GEIEAN, printr-o participare mai largă a părților interesate în efectele politicilor economice propuse și includerea în cadrul grupului a unor personalități ale mediului de afaceri.
4. Clarificarea situațiilor în care se impune efectuarea Testului IMM, în cazul prpunerilor legislative venite din partea senatorilor și deputaților, astfel este recomandat ca ministerul de resort să efectueze Testul IMM și să motiveze de ce sau de ce nu există un impact asupra IMM-urilor.
5. Utilizarea mijloacelor TIC, prin realizarea unei aplicații pentru mobil care să permită efectuarea sondajului privind impactul actului normativ asupra IMM, direct și rapid.
6. Clarificarea modalității de efectuare a raportului privind Testul IMM, prin introducerea prevederii ca acesta să fie elaborat pe baza concluziilor consultării părților interesate.
7. Consolidarea parteneriatului public-privat și înființarea unui centru de aplicare a Testului IMM care va asigura o evaluare reală și pertinentă a actelor normative inițiate, va promova principiul ”Gândiți mai întâi la scară mică!” în vrederea simplificării reglementărilor deja existente; va redacta propuneri privind reducerea birocrației în rândl IMM-urilor; va consulta întreprinderile și părțile interesate cu privire la noile reglementări și va evalua standardizarea legislației naționale și a UE în timpul procesului de transpunere, în vederea evitării suprareglementării.
Solutii primite de la cetateni
Care este solutia ta?
De ce avem nevoie de toate aceste informatii? Datele pe care le colectam prin acest formular de identificare a solutiei sunt importante pentru a genera mai multa forta procesului de participare si pentru a avea sanse mai mari sa generam probleme rezolvate:
Acest site a fost realizat cu sprijinul Uniunii Europene. Continutul acestuia reprezinta responsabilitatea exclusiva a Centrului de Dezvoltare SMART si in niciun caz nu poate reflecta opiniile Uniunii Europene.