Educatie: Educatia nonformala in scoala

Nume : Centrul de Dezvoltare SMART
Tara : Romania
Data : 29.06.2010
Profesie : ONG
Organizatie : Asociatia Creativ, problema preluata de Centrul de Dezvoltare SMART
Institutie tinta : Ministerul educatiei, cercetarii, tineretului si sportului
Stadiul problemei :

In ultimul timp se pune accent foarte mult pe invatarea pe parcursul vietii, dar suntem noi obisnuiti de cand suntem mici cu aceasta forma de invatare? Cate din scolile din romania au un spatiu dedicat educatiei nonformale? copiii au nevoie ca in scoala in care invata sa aiba un spatiu la dispozitie in care sa fie jocuri, carti, materiale care sa starneaca in mod automat creativitatea, imaginatia si dorinta de a invata altfel decat stand in banci si din cand in cand cascand de plictiseala. copiii au nevoie de un spatiu in care sa se simta liberi sa isi exprime nevoile si interesele pe care le au in mod liber si constructiv. Cand spunem spatiu ne gandim la o sala in care sa gasim de la jocuri pana la dotari conform intereselor copiilor, ne gandim la o persoana sau mai multe care sa respecte principiile educatiei nonformale intr-un mediu in care educatia este formala. Oare cum putem sa creem aceste spatii in fiecare dintre scoli si sa avem personal motivat ca sa faca aceste activitati cu copiii?

Raspunsul persoanei care a publicat problema :
Multumim pentru raspunsul clar si la obiect. Intelegem ca o data cu noua lege a educatiei nationale, unitatile scolare sunt incurajate si au sprijinul legislativ sa colaboreze cu ONG-uri si firme pentru a dezvolta platforme de educatie non-formala pentru elevi.

Solutii primite de la cetateni

Diana Constantinescu

Diana Constantinescu, Romania, Community Manager, GOmentorship (mediul non-guvernamental) (11.03.2011)

Eu cred ca pasul preliminar oricarei masuri concrete (precum asigurare de spatiu sau resurse umane pentru educatie non-formala) este acela de a arata de ce aceste ore/spatii:
- sunt utile
- sunt esentiale pentru dezvoltarea armonioasa a copilului
- nu sunt deja "incluse" in activitatea normala de la clasa.
In alte cuvinte, e nevoie de o educare a publicului - incepand cu parintii, continuand cu educatorii, si poate terminand cu autoritatile.
In acest sens, solutia ar fi o campanie de constientizare a necesitatii spatiilor de educatie non-formala, realizata de catre societatea civila in colaborare cu autoritatile locale. Ca parte a campaniei, se pot organiza 1-2 locatii pilot unde copiii sa se bucure de un spatiu de invatare non-formala, iar succesul lor sa fie prezentat ca buna practica.
P.S. Mai vorbim oare de educatie non-formala atunci cand ea este integrata in activitatea formala?...
iulia mariana condurache

iulia mariana condurache, Romania, administator (23.10.2010)

Solutia propusa de Radu e f ok, insa nu trebuie inlaturata si ideea piedicilor care apar, de genul, programa incarcata, profesori noncooperanti etc. Sa nu uitam ca pana si orele de sport, chiar daca acum guvernantii vor sa le ridice la obligatoriu 3 ore/sapt, nu sunt realizabile in general. De ce?
Deoarece ne lovim de aceeasi lipsa de timp si spatiu.Timp ptr ca programa e incarcata, inutila si copiii sunt multi, astfel intotdeauna vor exista profesori care fac matematica in loc de sport sau desen. Spatiul poate fi si el o problema in multe locatii, deoarece altele nu au loc suficient ptr clase si elevi, deci un spatiu ptr activitati de acest gen devine irealizabil. Eu consider ca peticeala guvernamentala cu privire la educatie nu are spor, trebuie revizuita absolut de la zero programa scolara, in primul rand ca aceasta idee de proiect sa fie inclusa prin lege in ea. Cu privire la spatiu...depinde si de alte lucruri, nu doar de bugetul dat de minister si aici e clar ca trebuie rabdare si inovatie din partea directorilor de scoli.
Cezara Nitigus

Cezara Nitigus, Romania, student (29.06.2010)

Parteneriatele public-privat sunt probabil cea mai eficienta solutie in momentul actual, care poate raspunde nevoilor sistemului educational romanesc si a educatiei, de orice fel, in general. Educatia nonformala, alaturi de cea informala (oferita de familie, evenimente traite, societate) este, cu siguranta, un complement al educatiei formale, cultivata in special in scoala. Tocmai de aceea metodele nonformale de educatie trebuie sustinute prin eforturi colective, atat din partea autoritatilor publice, cat si a companiilor deoarece educatia este un bun general, al intregii societati in ansamblul ei. La mod concret, putem trece de la nivelul national la cel local astfel incat aceste solutii sa impacteze exact unde este nevoie. Astfel, cu ajutorul autoritatilor publice, care pot oferi aceste spatii de joaca si de educare, se pot organiza mese deschise, sesiuni de comunicare, intalniri de tipul cafenelei publice sau a open-space-ului pentru a oferi posibilitatea decidentilor si a detinatorilor de resurse financiare investitionale sa aiba un dialog deschis. Acesta se poate materializa prin astfel de parteneriate intre sectorul public si cel privat. Copiii sunt viitorul si de aceea trebuie sa investim in educarea lor!
Radu Oprea

Radu Oprea, Romania, Economist (29.06.2010)

Se poate realiza un proiect pe POSDRU/PODCA la nivel central prin care sa se doteze cate un spatiu de educatie non-formala in fiecare scoala generala din tara sau dintr-o zona mai mare, pentru inceput.

Persoana care a publicat problema a fost multumita de raspunsul sau actiunea autoritatilor si aceasta problema este inchisa. In cadrul "Metodei SMART de Politici Publice" aceasta este o poveste de succes de participare.


Acest site a fost realizat cu sprijinul Uniunii Europene. Continutul acestuia reprezinta responsabilitatea exclusiva a Centrului de Dezvoltare SMART si in niciun caz nu poate reflecta opiniile Uniunii Europene.