Educatie: Siguranta rutiera pe drumurile nationale

Nume : Alexandra Martin
Tara : Romania
Data : 03.11.2011
Profesie : Reprezentant National Fundatia Dori Slosberg
Organizatie : Fundatia Dori Slosberg
Institutie tinta : Politia Romana - Directia Rutiera, Ministerul de Interne, Camera Deputatilor, Ministerul Transporturilor, Ministerul Educatiei
Stadiul problemei :

Siguranta rutiera este un domeniu care ne afecteaza pe toti indiferent daca suntem soferi, pietoni, biciclisti sau utilizatori ai transportului in comun, dar asupra caruia nu acordam suficienta importanta. Si totusi, este una dintre cauzele decesului a peste 70.000 de oameni in ultimii 20 de ani. Fundatia Dori Slosberg Romania a decis impreuna cu PoliticiPublice.ro sa va supuna atentiei o problema nationala, chiar globala, pentru care solutiile inovative, aplicate si eficiente sunt mai mult decat necesare. Cum facem sa diminuam rata accidentelor rutiere? Care este solutia pentru scaderea numarului de morti si raniti grav in accidentele de masina?

In primele 9 luni ale anului 2011 in Romania au avut loc 6715 accidente grave de masina, care s-au soldat cu 6359 de raniti grav si 1452 de morti. Factorii care contribuie la compunerea acestor numere sunt multiple, de la lipsa educatiei rutiere, la cadrul legal de reglementare sau infrastructura. Dorim ca membrii comunitatii si societatea civila sa preia o parte din responsabilitatea pentru propria siguranta. In urma campaniei, vom selecta cele mai realizabile si eficiente 20 de solutii de imbunatatire a situatiei pe drumurile din Romania si le vom trimite sub forma unei propuneri de politica publica autoritatilor de resort in vederea analizarii si implementarii lor. E timpul sa dam o sansa vietii pe sosea!


Solutii primite de la cetateni

Claudiu Nan

Claudiu Nan, Romania, manager (11.12.2011)

Prima si cea mai buna solutie: POLITIA sa isi faca treaba asa cum trebuie. POLITIA sa fie mult mai prezenta pe drumuri si sa sanctioneze pe toti cei care incalca legea. Va propun un simplu experiment: mergeti ca pieton prin oricare oras din Romania si fiti atenti la masini si la circulatie si veti vedea sute de incalcari: de la cele mai mici (opriri si stationari in zone interzise), la incalcari ”obisnuite” (nefolosirea centurii de siguranta, vorbit la mobil) pana la cele grave si periculoase (viteza excesiva, condus agresiv, ebrietate la volan). Nu politia trebuie sa sanctioneze toate astea??? Intrebarea este CUM FACEM CA POLITIA SA FIE MAI PREZENTA SI MAI ACTIVA...
liviu

liviu, Romania, inginer (27.11.2011)

solutii ar fi .
Problema consta in implementarea lor de catre cei in drep sa o faca care prin institutii ,autoritati organizatii poate genera metode viabile de punere in practica, cu rezultatele vizibile dupa un timp care este direct proportional cu calitatea si fermitatea metodelor aplicate. Ca solutie va propun una -introducerea in programa de invatamant scolar a unei curs care trateaza securitatea generala a individului ( fizica, alimentara ,rutiera.
Iulia-Mihaela Matres

Iulia-Mihaela Matres, Romania, Specialist relatii publice (10.11.2011)

Intr-adevar, siguranta rutiera a devenit o preocupare importanta la nivel international. Au fost create astfel o serie de organizatii si asociatii orientate catre gasirea de solutii la problemele legate de acest domeniu. Parteneriatele de tip public-privat si campaniile de constientizare si educare a populatiei dezvoltate atat la nivel local cat si international contribuie in mod activ la prevenirea accidentelor. Ca parte a aceluiasi demers, au fost elaborate o serie de studii in scopul identificarii de solutii menite sa imbunatateasca siguranta in trafic. Multe dintre aceste studii internationale arata ca atat marcajele cat si indicatoarele rutiere sunt de o importanta majora in reducerea numarului de accidente pe sosele. In acelasi timp, prin evaluarea costurilor implicate s-a concluzionat ca amplasarea de indicatoare si realizarea de marcaje rutiere sunt modalitati simple si nu extrem de costisitoare pentru imbunatatirea sigurantei in trafic.
Marius

Marius, Romania, student (10.11.2011)

Cred ca in primul rand ar trebui modificat cadrul legislativ..deoarece cu toate ca amenzile sunt destul de mari raportat la salariile din Romania,acestea nu se platesc si prin urmare nu au nicio valoare represiva..ar trebui pus accentul mai mult pe aceasta functie represiva deoarece,in opinia mea,noi romanii doar asa ne vom civiliza(educa).Ar trebui sa devina executorii sanctiunile contraventionale si atunci s-ar reduce considerabil nr accidentelor..asa..nu ne intereseaza pe niciunul..poti lua si maximul de amenda,faci contestatie,castigi de cele mai multe ori..si toata lumea e fericita(agentul rutier ca si-a facut treaba chipurile,contravenientul ca a scapat)si siguranta rutiera mai primeste o bila "alba"..e destul de greu..
Solutia e simpla:amenzile ar trebui sa devina executorii,si spre exemplu la o suma mai mare de 1000de lei cumulata din amenzi neachitate sa inceapa executarea silita:)...sa vedeti atunci cum ne linistim si cum ne civilizam instantaneu..dar nu se vrea..e doar un vis..:(( ahh..cat despre partea de infrastructura..nici nu mai vorbesc..e la pamant..dar macar noi soferii de ne-am responsabiliza putin:(
Radu Oprea

Radu Oprea, Romania, Economist (09.11.2011)

Măsuri pasive, de Cristian Moisoiu pe Contributors.ro:

1. Introducerea sancțiunii rutiere, ca măsură complementară sancțiunilor penale, a suspendării pe viață a permisului de conducere (sau pe o perioada lunga de timp, in functie de circumstante), fără posibilitatea de recuperare pentru cei care comit din culpă accidente soldate cu victimă. Nu punem în discuție sentințele judecătorești, dar o astfel de măsură este de un real bun simț.

2. Despăgubirea familiilor victimelor de către făptuitor la nivelul contravalorii autovehiculului implicat (valoare de lista sau dauna de asigurari), exceptând RCA.

3. Mărirea perioadei de suspendare a permisului de conducere pentru abateri grave si repetate, la perioade de la 1 – 5 ani.

4. confiscarea autovehiculului pt anumite contraventii/infractiuni de gravitate extrema, de ex. depasirea vitezei maxime pe sectorul de drum cu mai mult de 100 km/h sau alcoolemie mai mare de 1,50 la mie in sange (Johnny, Coral). Dacă mașina e în leasing, e de firmă sau de împrumut, proprietarul își preia bunul fără posibilitatea de a-l da în folosință făptuitorului.
Radu Oprea

Radu Oprea, Romania, Economist (09.11.2011)

Masuri preventive, de Cristian Moisoiu pe Contributors.ro:

1. În centrul oraselor mari trebuie taxate/limitat accesul mașinilor mari, in functie de anumite criterii tehnice (in principal de categoria SUV sau limuzina). Tintirea acestei propuneri este traficul, poluarea si confortul in trafic. Ar putea avea insa si un efect asupra reducerii accidentelor in localitati, daca o analiza de impact demonstreaza acest lucru. Taxele trebuie sa fie suficient de mari pentru a limita acest acces. În Londra, introducerea taxei de decongestionare a traficului încă din anii 2000 a adus numai avantaje. Marea Britanie are cel mai scăzut indicator de victime din accidente rutiere din Europa, 3/100.000 loc anual.

2. Sincronizarea varstei (sau a experientei de minim 5 ani) cu capacitatea cilindrica maxima (sau alte criterii tehnice) pe care o poti utiliza.
– de la 18-23 ani, sa fie o categorie de permis care sa iti permita doar circulatia pe masini cu capacitate mai mica de 1.6, de exemplu. (Florin) Adica, daca tati vrea sa conduca o masina mare, pai atunci sa nu o poata da lu’ băiatu’ ca să agațe și el gagici în club.

3. Înăsprirea condițiilor de obținere a permisului auto, conditionarea de absolvirea școlii obligatorii (minim 10 clase); (Johnny)

4. Implicarea mai mare a agenților rutieri în sancționarea pietonilor și amendarea pentru încălcarea zonelor de traversare; (cosming)

5. Înăsprirea controalelor, a sancțiunilor și a condițiilor de autorizare pentru școlile de șoferi.
Alexandra  Martin

Alexandra Martin , Romania, Country Representative (09.11.2011)

Am initiat acest proces de consultare publica pentru a vedea care sunt solutiile pe care le propun cetatenii pentru rezolvarea unor probleme de interes general. Insa, nu am dorit ca aceste propuneri sa vizeze exclusiv autoritatile de resort, politia, ministerele, ci mai ales sa ne responsabilizeze pe fiecare dintre noi, astfel incat deciziile pe care le luam in trafic sa nu ne mai pericliteze siguranta. Ce putem face noi, simpli indivizi, pentru ca sa contribuim la scaderea numarului de accidente, la scaderea numarului de victime si la transformarea soselelor in medii mai sigure pentru noi?
Ovidiu Neagoe

Ovidiu Neagoe, Romania, Politolog (07.11.2011)

Solutii pentru diminuarea accidentelor rutiere:
1) Siguranta rutiera sa fie inclusa in cadrul problemelor de interes national in conditiile in care anual mor aproximativ 2500 de romani pe drumurile din tara;
2) Introducerea orelor de legislatie rutiera inca de la gradinita, continuand la scoala generala si liceeu;
3) O infrastructura care sa asigure conditiile pentru un trafic tot mai aglomerat, precum este cel din zilele noastre;
4) Participarea cat mai activa a fortelor de politie in cadrul misiunilor de prevenire si sanctionare a participantilor la trafic;
5) Sali de judecata specializate pe accidente rutiere;

Georgiana Arsene

Georgiana Arsene, Romania, Student (04.11.2011)

Eu una vad cauzele accidentelor ca fiind: traficul intens si drumurile foarte proaste (adica cu multe gropi). Oamenii se enerveaza ca nu pot ajunge la timp in anumite locuri si automat nu prea mai sunt atenti la cum conduc.
O solutie ar fi ca drumurile sa fie facute asa cum trebuie, iar a doua sa fie o lege: o masina la o familie. Si inca o solutie la care m-am gandit de foarte mult timp - sa scoata tramvaiele (si asa sunt vai de ele, iar in unele locuri cade tencuiala de pe cladiri cand trec pe acolo), iar in locul lor sa mai faca o banda pentru masini, ar mai reduce din trafic... ma gandesc. Sa lase doar troleibuzele si autobuzele si sa inlocuiasca tramvaiele cu acestea in locurile in care nu exista mijloace de transport.
Si ca tot veni vorba, normal ca tinerii merg cu masinile proprii (luate de parinti) in conditiile in care RATBurile sunt pline de batrani care au gratuitate si se plimba intruna, peste tot, dar pe nicaieri...majoritatea, adica fara un scop anume. Iar tinerii acestia care nu au experienta in a conduce fac si ei foarte multe accidente.
Solutiile acestor probleme se gasesc in cauzele care produc accidentele.
Mult succes!
Sebastian Harenciac

Sebastian Harenciac, Romania, Manager (04.11.2011)

Instalarea pe drumurile publice de orice fel a separatoarelor de beton este singura solutie de a ne scapa de decesele de pe soselele din Romania.
Radu Simionescu

Radu Simionescu, Romania, Analist Politic (04.11.2011)

instalarea mai multor radare fixe (asa cum sunt pe DN 1) ar putea reprezenta o solutie.
Separatoarele din beton sunt o solutie foarte buna dar trebuie si folosite cum trebuie. Asa cum exista centura Ploiestiului, unde functioneaza foarte bine, s-au instalat acelasi tip de separatoare si pe un bulevard din Ploiesti, dar primarul a decis sa puna deasupra lor si ghivece cu flori. Astfel, acum soferii nu mai vad daca exista sau nu pietoni pe trecerile de pietoni. Trebuie folosite cum trebuie.
Exista si drumuri nationale unde nu avem margini de siguranta. Cele mai multe cazuri sunt pe drumurile spre munte, unde pe portiunile de serpentine sunt sanse mari, ca in cazul unui accident, masina sa pice in prapastie.
Nu in ultimul rand ar trebui iluminate public toate comunele din tara.
Andrei

Andrei, Romania, Student (04.11.2011)

Eu zic sa fim seriosi cu chestii de genu. Legi , restrictii si tot felu` de chestii ies zilnic... oare le respecta cineva? Oare intereseaza pe Cineva? Oare putem schimba ceva? Cu siguranta nu , singuru lucru pe care-l putem schimba e doar comportamentul nostru rutier sau pietonal. Degeaba vin tot felu de oameni cu tot felu de idei , daca oamenii care promulga legile n-au nici 1 castig dintr-o lege... sigur nu e bagata in seama. Mai intai trebuie schimbat sistemu , apoi sa ne facem griji de siguranta rutiera.
Alexandra Tocan

Alexandra Tocan, Romania, Psiholog (04.11.2011)

Separatoarele de beton sau din cauciuc care sa impiedice intrarea pe contrasens.
Claudiu Antohi

Claudiu Antohi, Romania, designer (04.11.2011)

Solutia data de domnul Radu Oprea este destul de buna. In zona Clujului au fost instalate multe separatoare de genul acesta in zonele unde s-au intamplat accidente, iar oamenii sunt mult mai atenti.

In zona trecerilor de pietoni s-ar putea monta 2 stalpi de iluminat (pe de-o parte si de alta a drumului) cu incarcare solara, iar indicatoarele de la trecerile de pietoni sa aiba leduri de atentionare pe timpul noptii. Astfel chiar si zonele fara electricitate pot fi atentionate.
Radu Oprea

Radu Oprea, Romania, Economist (03.11.2011)

Este nevoie ca pe strazile noastre sa fie instalate separatoare din beton (Jersey Wall) asa cum exista in alte tari, dar si pe linia de centura a Ploiestiului. Aceste separatoare impiedica intrarea pe contrasens a masinilor: http://en.wikipedia.org/wiki/Jersey_barrier

Care este solutia ta?

De ce avem nevoie de toate aceste informatii? Datele pe care le colectam prin acest formular de identificare a solutiei sunt importante pentru a genera mai multa forta procesului de participare si pentru a avea sanse mai mari sa generam probleme rezolvate:

*

Soluția ta - Te rugam sa fii cat mai concis(a) si la obiect. Acest camp este limitat la 1500 de caractere. In cazul in care ai nevoie de mai mult spatiu, te sfatuim sa mai publici o solutie. Pentru ca ideile tale sa fie considerate in adresa oficiala catre autoritati, solutia trebuie sa indeplineasca urmatoarele criterii care formeaza misiunea metodei noastre de participare:

  • sa fie fezabila: asta inseamna ca poate fi indeplinita de catre organizatiile existente, sau cu ajutor de la terti.
  • sa fie valoroasa: solutia trebuie sa aduca valoare comunitatii careia se adreseaza
  • sa fie sustenabila: solutia trebuie sa aibe sanse sa atraga sprijinul si resursele necesare de la mediul politic, social sau de afaceri.
*

Nume complet - Vom publica numele tau ca sa-ti oferim credit pentru solutia ta si ca sa te promovam.

*

Țara - Publicam si tara din care provii, pentru a vedea cat de intercultural este procesul de participare.

*

Profesie - Publicam si profesia ta, pentru a te promova mai bine.

*

Educație - Nu publicam aceasta informatie. O cerem doar pentru evidentele noastre statistice.

*

Email - Nu publicam nici aceasta informatie. Pastram insa adresa de email pentru a comunica cu tine atunci cand va fi nevoie, pentru a redacta adresa oficiala cu solutia cea mai buna, catre autoritati.

*

Telefon - Telefonul nu se va publica. Il pastram pentru a tine legatura cu tine in cazul in care va fi nevoie, pentru a redacta adresa oficiala cu solutia cea mai buna, catre autoritati.

Website - Acest camp nu este obligatoriu. Daca ai un blog sau doresti sa promovezi o asociatie, o poti face aici. Nu vor fi acceptate site-uri care promoveaza un comportament neadecvat.

Poza proprie - Nici acest camp nu este obligatoriu. Poti sa faci upload la o poza de dimenisuni 80x80 pixeli sau mai mare, in format JPG, GIF sau PNG. Acest lucru te va promova mai bine.

Iti multumim pentru ca ai initiativa de a publica o solutie la aceasta problema, pe platforma noastra de participare! Efortul tau contribuie la indeplinirea misiunii acestui proiect, si anume implicarea cetatenilor in furnizarea de solutii valoroase, fezabile si sustenabile la problemele de interes public. Prin exemplul tau suntem mai aproape de a genera politici publice facute de cetateni!


Acest site a fost realizat cu sprijinul Uniunii Europene. Continutul acestuia reprezinta responsabilitatea exclusiva a Centrului de Dezvoltare SMART si in niciun caz nu poate reflecta opiniile Uniunii Europene.